ازاي تعلمي طفلك الحروف بسهوله معلمتي
مرحله الحروف هي مرحله مهمه في حياة الطفل فيجب عليكي معلمتي الالمام به واليك شرحا مبسطا لهذه المرحله
متطلبات هذه المرحله
- إتقان الحرف إسما ورسما
- معرفه الحروق مرتبه
- معرفه الحروف غيرمرتبه
- معرفه الحروف مرققه ومفخمه
- معرفه الحروف اللثويه (ذ_ث_ظ)
- معرفه حروف الصفير(ز_ س_ ص)
طريقه الشرح
اولا يجب اتباع سياسه التشويق عند شرح الدرس وذلك للحصول علي أعلي درجه تركيز للطفل والحوار (يعني اسال الطفل اثناء الشرح واركز علي الطفل الضعيف علي أن يشارك المعلمه اثناء الشرح)
عارفين النهارده هناخد حرف ايه ياولاد
هحكيلكو هناخد حرف ايه ياله كله يقعد مودب وشاطر
عارفين دا الحرف دا جميل جدا
الي هيحفظه هيبقي شاطر دا حرف سهل جدا
الحرف هو
هو
هو هو
حرف(ب)
يجب عليكي أيتها المعلمه مراعاه عدم قيام الاطفال بالقراءه بصوت عالي حتي لاترهقي الطفل أثناء القراءه
ثم تقوم المعلمه بكتابه حرف الباء علي السبوره بخط كبير ثم سوال الاطفال عشوائي عن اسم الحرف وايضا قراءه الاطفال جماعيا مع مراعاه عدم إعلاء الصوت
ملحوظه
يجب عند اعطاء الحرف الجديد لاننسي االقديم فلابد من المراجعه اليوميه علي ما سبق دراسته واعطاء الجديد
يوميًا
إعطاء الحروف مرتبه ( يعني اكتب الحروف الي اخدها بالترتيب)
ا ب
إعطاء الحروف غير مرتبه (يعني اكتب الحروف في غير ترتيبها المتعارف عليه)
ب ا
إعطاء الحرف الجديد
(((((((سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم))))))))))
اولا يجب اتباع سياسه التشويق عند شرح الدرس وذلك للحصول علي أعلي درجه تركيز للطفل والحوار (يعني اسال الطفل اثناء الشرح واركز علي الطفل الضعيف علي أن يشارك المعلمه اثناء الشرح)
شرح حرف(ب)
الشرح عارفين النهارده هناخد حرف ايه ياولاد
هحكيلكو هناخد حرف ايه ياله كله يقعد مودب وشاطر
عارفين دا الحرف دا جميل جدا
الي هيحفظه هيبقي شاطر دا حرف سهل جدا
الحرف هو
هو
هو هو
حرف(ب)
يجب عليكي أيتها المعلمه مراعاه عدم قيام الاطفال بالقراءه بصوت عالي حتي لاترهقي الطفل أثناء القراءه
ثم تقوم المعلمه بكتابه حرف الباء علي السبوره بخط كبير ثم سوال الاطفال عشوائي عن اسم الحرف وايضا قراءه الاطفال جماعيا مع مراعاه عدم إعلاء الصوت
ملحوظه
يجب عند اعطاء الحرف الجديد لاننسي االقديم فلابد من المراجعه اليوميه علي ما سبق دراسته واعطاء الجديد
يوميًا
إعطاء الحروف مرتبه ( يعني اكتب الحروف الي اخدها بالترتيب)
ا ب
إعطاء الحروف غير مرتبه (يعني اكتب الحروف في غير ترتيبها المتعارف عليه)
ب ا
إعطاء الحرف الجديد
(((((((سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم))))))))))
5 التعليقات :
جزاكم الله خيرا ممبتاز جدا لكن لي استفسار بما اني اعمل في هذا المجال في بعض الاوقات بيكون في طفل لم يحفظ الحرف القديم فكيف اشتته واعطي حرفا جديد علي السبورة
شكرا لكي علي تفاعلك مع الموضوع الحل هنا نفرض ان الطفل ياخذ حرفين في الاسبوع اول يوم يكون هو تقسيم حصه القراءه يوميا الي 3 اقسام اول ثلث ساعه يكون اعطاء الحرف الجديد والثلث الثاني يسمي مراجعه التمكين اي تقسيم الحروف التي اخذها سابقا يعني لو اخذ 10 حروف اقسمهم علي الاسبوع يعني ياخذ في اليوم حرفين في مراجعه التمكين مثلا ا ب ثم الثلث الاخير مراجعه عامه علي كل الحروفالتي اخذها وثاني يوم ياخذ في الثلث الاول من الحصه الحرف الذي لم يحفظه الاطفال ثم مراجعه التمكين وامراجعه وهكذاواي سوال انا معاكي سوال انا معكي انا
جزاكم الله خيرا ونفع بكم نعم فهمت
بارك الله فيكم وجعله في ميزان حسناتكم
أنا مشكلتي مع إبني أنه العام الماضي كره الحضانه بسبب الأسلوب السيء لمدرسة المادة وللأسف حدث عنده تداخل للحروف ونسيان مستمر
بالله عليكم إنصحوني ماذا أفعل
عايزة اعمل انضمام
إرسال تعليق