فجر جديد للحضانات (اول موقع تعليمي متخصص يهدف الي النهوض بالمستوي الفكري والتعليمي لدي المعلم والاباء والابناء باساليب حديثة وجديدة ويهتم اهتمام خاص باهم مرحلة عمرية لدي الانسان وهي مرحلة الحضانة)

الجمعة، 23 يناير 2015

اسهل من كده مفيش لشرح التنوين اكيد ما تلاقيش

اسهل من كده مفيش لشرح التنوين اكيد ما تلاقيش
بسم الله والصلاه والسلام علي رسول الله 
 
النهارده هناخد ايه التنوين  
طيب يعني ايه تنوين *هو نون ساكنه تلحق اخر الاسم لفظا وليس خطا *
يعني ايه الكلام ده يعني انا باقول النون دي بس ما اكتبهاش
مثلا
يعن انا اقول 
بَنْ  طيب بتكتب ازاي  تكتب كده  بً
يعني اقولها ومااكتبهاش
بس في حاجه عارفين ايه هيا لازم يجيي بعده( الف )لان لوسبنا التنوين كده ممكن يقعوا لازم نحطلوا حاجه تسنده وتبقي كده بًا 
بس في اوقات محطش الف
 في ايه حد عارف
 انا هقولكوا
همزه قبلها الف  زي ايه      دعاءً
وايه كمان
همزه علي الف
مثل خطأ ً
وايه كمان 
كلمه اخرها تاء مربوطه
مثل درجةً   

ونكتب مثلا حًا طيب نحط نقطه تحت تبقي جًا 
ولوحطينا نقطه فوق تبقي خًا وهكذا مع كل الحروف حتي يتقن الطفل قراءه القاعده بالتنوين
القاعده
ءًا بًا تًا ثًا جًا حًا خًا
دًا ذًا رًا زًا سًا شًا صًا
 ضًا طًا ظًاعًا غًا فًًا
قًا كًا لًا مًا نًا وًا هًا يًا
وبعد كده ادرب الطفل علي قراءه الكلمات والجمل التي بها تنوين
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

1 التعليقات :

إرسال تعليق

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...