فجر جديد للحضانات (اول موقع تعليمي متخصص يهدف الي النهوض بالمستوي الفكري والتعليمي لدي المعلم والاباء والابناء باساليب حديثة وجديدة ويهتم اهتمام خاص باهم مرحلة عمرية لدي الانسان وهي مرحلة الحضانة)

الأحد، 16 نوفمبر 2014

مسلم يحفظ الاحاديث النبويه ويطبقها (1)

مسلم يحفظ الاحاديث النبويه ويطبقها((1)

السلام عليكم يا أصحابي انا مسلم 

انا معاكم النهارده علشان نتعلم سوا حديث رسول الله ونطبقها يلا معايا نشوف حديث اليوم وهو
الرسول بيقولنا ياصحابي ان اي حاجه وحشه اشيلها من الطريق بتكون صدقه كاني دفعت فلوس لواحد محتاج شوفتو يا اصحابي انه من السهل اني اخد حسنات وكمان زي ماهشيل الاذي من الطريق لازم كمان أناممرميش اي حاجه
 طيب إيه كمان ممكن اعملوا وانا ماشي في الطريق 
إلقاء السلا م علي من يقابلوني يعني اقول لاي حد اقابله السلام عليكم ورحمة اله وبركاته عارفين ليه علشان اخد 30 حسنه
ايه كمان البسمه في وجه اخويا المسلم مش اكشر في وشه وابقي زعلان اني شوفته لا لان المسلم بيحب لاخيه مايحب لنفسه ترضي ان حد يكشر قي وشك مش هتبقي زعلان يبقي لازم ابتسم في وشه
 طيب ممكن اعمل ايه تاني مين هيقولي
 طيب مش ممكن اساعد اي واحد محتاج لمساعده ممكن طبعا ازاي انه مثلا لوشايل حاجه تقيله اساعده واشيل معاه 
ممكن كمان لوطفل صغير اورجل عجوز اساعده انه يعدي الطريق وممكن كمان لو حد سألني علي عنوان وانا عارفه اقوله عليه او اشاورلو عليه لكن ماروحش مع اي حد اي مشوار من غير ماأستاذن ماما صح 
وكمان امشي علي جانب الطريق  ومعملش دوشه وانا ماشي امشي زي الكبير هو الكبير بيعلي صوته وهو ماشي ومضربش حد ومشتمش حد لان المسلم ما يقولش حاجه وحشه وما يعملش حاجه وحشه
مع السلامه مع حديث اخر

0 التعليقات :

إرسال تعليق

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...